Sówki - mądre główki

LUTY

04.02.– 09.02. – Tak mija nam czas

Na podstawie historyjek obrazkowych opowiadamy o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia. Rozwijamy mowę. „ Bal karnawałowy” – integrujemy się ze starszymi koleżankami i kolegami z przedszkola. Uczestniczymy w zabawach tanecznych i konkursach. Oglądamy i mówimy o swoich kostiumach. Uczymy się wiersza Doroty Gellner „Jestem duży”. Ilustrujemy ruchem wiersz. „Noc i dzień” – dostrzegamy cykliczność dnia i nocy. Dostrzegamy rytm i kontynuujemy go. Malujemy farbami Słońce i Księżyc. Rysujemy siebie jako osobę dorosłą. Rysujemy pastelami. Bawimy się przy piosence „Ta Dorotka”. Gimnastykujemy się.

 

11.02. – 23.02.  – Zabawy na śniegu (Ferie – zajęcia w grupach łączonych)

Opowiadamy, co dzieje się na obrazkach historyjki obrazkowej. Rozmawiamy na temat spędzania czasu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu. Rozwiązujemy zimowe zagadki. Bawimy się na śniegu na placu przedszkolnym i górce przedszkolnej. Rozwijamy swoją orientację przestrzenną. Układamy przedmioty  względem siebie według poleceń nauczyciela. Układamy bałwanka z figur geometrycznych. Malujemy pastą do zębów na ciemnym tle. Rysujemy pastelami. Mówimy o tym, co dzieje się na moim obrazku. Lepimy z plasteliny. Toczymy z niej kule, łączymy, wałkujemy, spłaszczamy, nazywamy kolory. Uczymy się piosenki „Tak się zachmurzyło”. Gimnastykujemy z piłkami.

 

25.02. – 01.03 . – Poznajemy kosmos

Słuchamy opowiadań i wierszy nawiązujących tematyką do kosmosu. Rozwijamy mowę odpowiadając na pytania dotyczące usłyszanego tekstu. „Pierwszy, drugi, trzeci, ufoludek” – ćwiczenia matematyczne. Rozwijamy umiejętność liczenia i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech. Układamy z figur geometrycznych. Bawimy się przy piosence „Usypianka”. Jedziemy do „Hop – Siup” w Skoczowie na zabawy ruchowe.


Nasza piosenka :

 

TAK  SIĘ  ZACHMURZYŁO

1.     Tak się zachmurzyło, słonko się ukryło.

Pada, pada, śnieżek biały, dawno go nie było.

 

2.     Chodźmy na saneczki, chłopcy i dzieweczki,

Pojedziemy wszyscy razem z wysokiej góreczki.

 

3.     Pędzimy, pędzimy, nic się nie boimy.

Aż tu naraz bęc, na śnieżek, wszyscy już leżymy.

 

 

Nasz wierszyk :

 

JESTEM DUŻY  D. Gellner

Jestem duży!

Byłem mały!

Wróżki mnie zaczarowały!

Jakie wróżki?

Dobre wróżki!

I urosły moje nóżki, i urosły moje ręce,

Włosów też mam chyba więcej.

Patrzcie jak urosłem cały,

Chociaż byłem taki mały!



STYCZEŃ

 

31.12 – 11.01. – W świecie baśni

Słuchamy baśni , opowiadań i wierszy. Rozwijamy mowę. Odpowiadamy na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu. Wymieniamy baśnie nam już znane.

Przeliczamy w zakresie trzech. Używamy liczebników porządkowych: Pierwszy, drugi, trzeci. Rysujemy pastelami na podstawie fragmentu tekstu opisującego czarownicę. Układamy zamek z mozaiki geometrycznej. Malujemy królewnę farbami. Bawimy się przy piosence „Krasnoludki”.

 

14.01. – 25.01 . – Moja babcia i mój dziadek

Uczymy się wiersza „Dziadkowie” rozwijając dzięki temu naszą pamięć słuchową. Rozmawiamy o naszych babciach i dziadkach. Uczymy się rymowanki. Rozwijamy swoją orientację przestrzenną podczas zajęć matematycznych. Stosujemy określenia: wysoko, nisko, za, przed na, pod.

Wykonujemy niespodzianki dla babci i dziadka – uczymy się sprawiać bliskim radość. Zapraszamy Babcie i Dziadków do przedszkola z okazji ich święta – uczymy się odważnie występować i pokonywać swoje nieśmiałości. Uczymy się piosenki „Walczyk dla babci i dziadka”.

 

28.01. – 01.02. – Dokarmiamy ptaki

Chodzimy na spacery i obserwujemy ptaki w przydomowych karmnikach. Dokarmiamy ptaki w przedszkolnym ogrodzie. Słuchamy wierszy i opowiadań o ptakach. Odpowiadamy na pytania dotyczące słuchanego tekstu. Doskonalimy umiejętność przeliczania w zakresie trzech. Posługujemy się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech. Układamy i naklejamy karmnik wg wzoru. Rozwijamy sprawność manualną : Kolorujemy, przyklejamy, dorysowujemy brakujące elementy. Uczymy się piosenki „Głodny wróbelek” . Bawimy się w zabawy ruchowe.



 

Nasz wierszyk :

 

B. Szelągowska „Moi dziadkowie”

„Babcia i dziadek
są tacy wspaniali
i zawsze chętnie
bawią się z nami.


Lubimy z Wami
spędzać czas.
Babciu i Dziadku
kochamy was!”

 

Nasza piosenka :

 

Walczyk dla babci i dziadka ( sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak)

1.      Tańczymy dla babci walczyka,

Niech niesie się wkoło muzyka.

 

Ref.: Niech płynie muzyka na cały świat

         Żyj, babciu, żyj nam sto lat!

 

2.      Tańczymy dla dziadka walczyka

Niech niesie się wkoło muzyka.

 

Ref.: Niech płynie muzyka na cały świat

         Żyj, dziadku, żyj nam sto lat!

 




GRUDZIEŃ

 

03.12 – 07.12. – Ulubione zabawy i zabawki

 

„Moje zabawki” – słuchamy opowiadań, wypowiadamy się, rozwijamy mowę. Wykonujemy ćwiczenia słuchowe. Uczestniczymy w uroczystości przedszkolnej „Spotkanie z Mikołajem”. Pokonujemy ewentualne lęki. Nazywamy otrzymane prezenty. Nazywamy uczucia : strach, radość, smutek. Ćwiczymy się w rozpoznawaniu kolorów podstawowych. Doskonalimy umiejętność rysowania i darcia papieru. Uczymy się bawić z piosenką „Pajacyk”. Wykonujemy ćwiczenia oddechowe.

 

10.12 – 14.12.  – Zima biała

Obserwujemy oznaki zimy - drzewa i krzewy w zimowej szacie. Spacerując, zauważamy pozostawione na śniegu ślady ludzi i zwierząt. Badamy właściwości i czystość śniegu. Rozmawiamy o zabawach na śniegu. Uczymy się na pamięć wiersza „Spacer maluchów” rozwijając swoją pamięć słuchową. Rozwijanie umiejętność liczenia do trzech. W pracach plastycznych inspirujemy się kształtem bałwanka i gwiazdki. Bawimy się przy piosence „Sypie śnieg” – kształtujemy swoje  poczucie rytmu.

 

17.12. – 28.12 . – Świąteczny czas

Na podstawie wiersza I. Salach „Choineczka” , wspólnie ubieramy grupowe drzewko. Poznajemy tradycje świąteczne : ubieranie choinki, uroczysta kolacja, otrzymywanie prezentów. Mamy grupową wigilijkę - wspólny uroczysty posiłek w grupie. Dzielimy się opłatkiem. Składamy sobie życzenia. Utrwalamy nazewnictwo kolorów i umiejętność określania wielkości. Stosujemy słowa : mały, duży. Wykonujemy  łańcuch na choinkę, pawie oczko. Układamy choinkę z trójkątów. „Świąteczna choinko” – bawimy się przy piosence.



I.                  Suchorzewska  „Spacer maluchów”

 

Pada śnieżek biały,

puszysty i suchy,

idą na spacerek

z przedszkola maluchy.(…)

 

Pada śnieżek biały,

Już jest po kolana.

Lepią dzieci razem

Śmiesznego bałwana.

 

Ulepiły pięknie:

- Do widzenia panu!

Jutro znów przyjdziemy,

Zaraz po śniadaniu!



Nasza piosenka :

 

Pajacyk ( sł. i muz. K. Bożek – Gowik).

 

Ref.: Pajacyk, pajacyk, hop, hop, hip, hip.

         Pajacyk, pajacyk, hop, hop, hop.

 

I.                   Biegną pajacyki, klaszczą w ręce,

Teraz uciekają w tej piosence.

Kilka kroczków naprzód, pac, pac w dłonie,

Kilka kroczków w tył i teraz koniec.

 

II.                 Teraz pajacyki staną sobie

I każdy pajacyk obrót zrobi.

I do przodu biegnie i z powrotem,

Każdy pajac klaskać ma ochotę.

 

              Ref. :  Pajacyk …




LISTOPAD – czego się uczymy…




29.10.- 09.11. – Dbamy o zdrowie

Rozmawiamy o zdrowym odżywianiu. Wspólnie wykonujemy sok marchewkowo-jabłkowy. Uczymy się prawidłowo myć ręce , rozumiemy sens wykonywania tej czynności .Uczymy się, że ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu sprzyja zdrowiu. Gimnastykujemy się. Porównujemy długość przedmiotów. Układamy rytmy. Wykonujemy prace plastyczne związane z tematem: pieczątkujemy , ozdabiamy paskami. Bawimy się przy piosence „Myj ręce”.

 

12.11. – 16.11. – A deszcz pada i pada …

Spacerujemy z parasolami i w kaloszach wokół przedszkola. Obserwujemy padający deszcz. Chodzimy po kałużach. Uczymy się wiersza „Jesienna szaruga”. Uczymy się właściwie ubierać w zależności od warunków atmosferycznych. Porównujemy liczebność zbiorów (kropel deszczu). Stosujemy słówa mało-dużo. W pracach plastycznych inspiruje nas deszcz, krople deszczu i parasole. Uczymy się piosenki „Deszczyk”. Bawimy się ruchem w zabawach ruchowych.

 

19.11. –23.11. – Domy i domki

Oglądamy  teatrzyk sylwet przedstawiony przez nauczycielkę . Dopasowujemy zwierzęta do ich domków. Przyporządkowujemy sprzęty domowe do konkretnych pomieszczeń. Nazywamy pomieszczenia ( kuchnia, łazienka, pokój, sypialnia).  Posługujemy się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech. Rysujemy kredkami domek, uczymy się rymowanki. Uczymy się tańca „Grozik”.


26.11 – 30.11. – Urządzenia elektryczne

Idziemy na wycieczkę do przedszkolnej kuchni. Oglądamy tam różne urządzenia elektryczne. Rozwiązujemy zagadki o urządzeniach. Nazywamy te urządzenia. Rozumiemy jak pracuje odkurzacz. Układamy obrazki z figur geometrycznych. Nazywamy je. Bawimy się przy piosence „Pucu-pucu”. Rysujemy po śladzie.


Wierszyk :

Domek

( wierszyk do rysowania)

Dom mojej rodziny to wygląda tak:

Ma on cztery ściany, na górze jest dach.

 Drzwi są prostokątne, okna to kwadraty.

To jest domek mamy, to jest domek taty.

 

Piosenka :

 

Deszczyk 

(sł. L. Wiszniewski, muz. M. Kaczurbina).

1.      Pada, pada, deszczyk pada,

deszczu już za wiele,

deszczu już za wiele.

Pójdę do przedszkola,

bo mi tam weselej.

 

2.      Pożycz, pożycz, mi babuniu,

swego parasola,

swego parasola.

Chociaż deszczyk pada,

Pójdę do przedszkola.





PAŹDZIERNIK – czego się uczymy…



01.10. – 05.10. – Jesień w sadzie


Słuchamy wierszy i opowiadań. Rozwijamy swoją mowę. Odpowiadamy na pytania dotyczące utworu. Zachęcamy się nawzajem do spożywania warzyw i owoców. Uczymy się na pamięć rymowanki „ Wpadła gruszka do fartuszka” . Liczymy owoce, porównujemy ich liczebność w zbiorach. Stosujemy określenie: „tyle samo.” Lepimy owoce z masy solnej i malujemy je. Bawimy się z piosenkami : „Zabawa w sadzie” oraz„ Ola i liście”. Poznajemy zabawy ruchowe.

08.10.- 12.10. – Kolorowe warzywa


Słuchamy wierszy o warzywach. Nazywamy wybrane warzywa. Rozwiązujemy zagadki o warzywach. Tworzymy kapuściane wzorki na kartce, poznajemy sposób formowania plasteliny. Tańczymy z piosenkami „Witaminowa piosenka” oraz „Ola i liście” . Chodzimy na spacery, oglądamy przydomowe ogródki.

15.10. – 19.10. – Domowi ulubieńcy


Rozmawiamy o naszych pupilach. Opowiadamy o swoich domowych ulubieńcach. Poznajemy innych ulubieńców. Obserwujemy rybkę w kąciku przyrody – dokarmiamy ją. Wypowiadamy się na temat opieki nad kotkami, pieskami. Uczymy się, że trzeba o nie dbać. Segregujemy sylwety zwierząt pod względem koloru. Wykonujemy prace plastyczne związane z tematem. Uczymy się piosenki „Kotek Puszek”. Naśladujemy czworonogi – uczymy się prawidłowego czworakowania i „kociego grzbietu”.

22.10. – 26.10. -  Nasze rodziny


Nazywamy członków naszej rodziny, mówimy o ich roli w naszym życiu. Oglądamy teatrzyk sylwet opowiadający o wartości przyjaźni i rodziny. Odpowiadamy na pytania dotyczące utworu. „Ślubowanie trzylatków” – zapraszamy rodziców do przedszkola na pasowanie na przedszkolaka. Ćwiczymy liczenie w zakresie trzech. Rysujemy nasza rodzinę.


Nasz wierszyk:

 

Wpadła gruszka do fartuszka,

A za gruszką dwa jabłuszka.

Lecz śliweczka wpaść nie chciała

bo śliweczka niedojrzała.



Nasza piosenka:

 

Kotek Puszek   (sł. A Tarczyńska, muz. K. Kwiatkowska)

 

I.            Kotek Puszek z carną łatką

Dziś w przedszkolu był z Agatką

a z kieszeni u fartuszka

wyglądały małe uszka.

 

II.         Nagle ruszył się fartuszek

na podłogę skoczył Puszek.

Teraz będziesz kotku z nami,

My już ciebie nie oddamy.




WRZESIEŃ – czego się uczymy…

 

03.09. – 07.09. – Pierwszy raz w przedszkolu

Poznajemy nawzajem swoje imiona. Oswajamy się z nową dla nas sytuacją. Rozwijamy umiejętność komunikowania się ze sobą nawzajem i paniami z przedszkola. Zapoznajemy się z wyglądem sali, łazienki, szatni. Poznajemy sposób korzystania z poszczególnych miejsc.

Rozwijamy swoją orientację przestrzenną. Nazywamy części ciała. Rozpoznajemy swoje znaczki rozpoznawcze. Osłuchujemy się z piosenką „Marsz dzieci”.

10.09.- 14.09. – Jestem przedszkolakiem

„Mam trzy lata” – uczymy się wiersza. Słuchamy opowiadań. Uczymy się samodzielnego ubierania i rozbierania się, komunikowania o swoich potrzebach, chodzenia parami. Rozpoznajemy i nazywamy wybrane kolory ( czerwony, niebieski, zielony, żółty). Bawimy się farbą i plasteliną. Bawimy się z piosenkami. Uczymy się zabaw ruchowych.

 

17.09. – 21.09. – Bezpieczne ulice

Słuchamy wierszy i opowiadań o ruchu ulicznym. Wymieniamy znane nam pojazdy. Staramy się odpowiadać na pytania dotyczące słuchanego tekstu. Rozwijamy umiejętność liczenia. Posługujemy się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3. Kolorujemy rysunki. Trzymamy prawidłowo kredkę. Utrwalamy piosenkę „Jestem sobie przedszkolaczek” oraz „Marsz dzieci”. Bawimy się ruchowo.

24.09. – 28.09. -  Nadeszła jesień

Witamy jesień. Słuchanie o niej wierszy i opowiadań. Bawimy się jesiennymi liśćmi. Zbieramy skarby pani jesieni (szyszki, żołędzie, kasztany). Przeliczamy je. Spacerujemy wokół przedszkola. Układamy rytmy. Malujemy rękami i palcami. Śpiewamy piosenki. Uczymy się prawidłowego mycia rąk by zapobiegać jesiennym infekcjom.

 


Nasz wierszyk:

 

Mam trzy lata ( I. Suchorzewska )

 

Mam trzy lata, trzy i pół,

Brodą sięgam ponad stół.

Do przedszkola chodzę z workiem

i mam znaczek z muchomorkiem.

 

Pantofelki ładnie zmieniam,

Myję ręce do jedzenia.

Zjadam wszystko z talerzyka,

tańczę, kiedy gra muzyka.

 

Umiem wierszyk o koteczku

o tchórzliwym koziołeczku

i o piesku co był w polu

nauczyłam się w przedszkolu.

 

Nasza piosenka:

 

Jestem sobie przedszkolaczek

1.    Jestem sobie przedszkolaczek

         Nie grymaszę i nie płaczę,

         Na bębenku marsza gram:

         Ram tam tam, ram tam tam.

 

2.   Mamy tu zabawek wiele,

Razem bawić się weselej,

Bo kolegów dobrych mam

Ram tam tam, ram tam tam.

 

3.   Kto jest beksą i mazgajem,

Ten się do nas nie nadaje,

Niechaj w domu siedzi sam,

Ram tam tam, ram tam tam.

 

4.   Mamy klocki, kredki, farby

– to są nasze wspólne skarby.

Bardzo dobrze tutaj nam,

Ram tam tam, ram tam tam.