Sówki - mądre główki

MAJ

29.04. – 06.05. – Polska – mój dom

Słuchamy wiersza o domu. Rozmawiamy na temat wyglądu domu. Wypowiadamy się na temat wyglądu swojego domu. „Moja wieś – Ochaby” – wiemy, gdzie mieszkamy. Nazywamy elementy budowli : drzwi, okna, dach, płot… „Stolica Polski – Warszawa” – słuchamy opowiadania W. Chotomskiej „Wars i Sawa”. Rozwijamy mowę. Rysujemy swój dom, układamy flagę Polski. Słuchamy piosenki „Tu mieszkam”.

07.05. – 17.05. – Święto Rodziców ( 2 tyg.)

„Laurka” – słuchamy wiersza, odpowiadamy na pytania dotyczące wiersza. Uczymy się I zwrotki metodą ze słuchu. Wspólnie oglądamy nasze rodzinne zdjęcia. Podejmujemy próby opowiadania o swoich rodzicach i sposobów spędzania z nimi czasu wolnego. Liczymy w zakresie czterech. Przygotowujemy muzyczne i plastyczne niespodzianki dla naszych Rodziców na festyn rodzinny. Uczymy się piosenki „Pomogę mamusi”.

 

20.05. -  24.05. – Muzyka jest wszędzie

 Słuchamy wierszy i opowiadań o muzyce. Rozwijamy swoją mowę. Wykonujemy ćwiczenia dźwiękonaśladowcze rozwijające nasz aparat mowy. Dużo przebywamy na świeżym powietrzu szukając dźwięków przyrody. „Kolorowe nutki” mamy zabawy matematyczne, podczas których porównujemy liczebność zbiorów i posługujemy się słowami : tyle samo, o jeden więcej. Wiemy, jak wyglądają nutki. Malujemy muzykę farbami. Słuchamy piosenki pt. „Dźwięki”.

27.05 – 31.05. – Łąka wiosną

Spacerujemy, szukamy łąki i kwiatów rosnących na łące. Nazywamy napotkane kwiaty polne i owady. Nazywamy części rośliny mniszka: pączek, kwiat, dmuchawiec. Liczymy w zakresie czterech. Używamy określeń dotyczących położenia w przestrzeni: na, nad, pod, obok. Malujemy farbami, lepimy z plasteliny. Osłuchujemy się z piosenką „Koncert”. Bawimy się w różne zabawy ruchowe w Sali i na powietrzu – zwiększamy pojemność życiową płuc.



 

Nasz wierszyk:

„Laurka” ( R. Pisarski)

Namaluję na laurce czerwone serduszko,

ptaszka, co ma złote piórka, i kwiaty w dzbanuszku.

Żyj mamusiu moja miła, sto lat albo dłużej!

Bądź wesoła i szczęśliwa, zdrowie niech ci służy!

 




Nasza piosenka:

„Pomogę mamusi”  Muzyka: T. Kiesewetter

                                                     Słowa: H. Ożogowska


Choć mam rączki małe
i niewiele zrobię,
pomogę mamusi,
niech odpocznie sobie.

Zamiotę izdebkę
umyję garnuszki,
niech się tu nie schodzą
łakomczuszki – muszki.

I braciszka uśpię
w białej kolebusi.
Chociaż w tym pomogę
kochanej mamusi.





KWIECIEŃ

01.04. – 05.04.  – Wiosna na wsi

Obserwujemy zachowania zwierząt gospodarskich, nazywamy je. Nazywamy zwierzęta i ich dzieci. Sylabizujemy nazwy zwierząt. Rozumiemy potrzebę chowu zwierząt. Poznajemy przetwory mleczne. Odpowiadamy na pytania dotyczące opowiadań i wierszy. Liczymy w zakresie czterech. Tworzymy prace plastyczne inspirowane zwierzętami. „ Na podwórku” – bawimy się przy piosence.

08.04. – 12.04. – W świecie teatru

Oglądamy teatrzyk sylwet  inscenizowany przez nauczyciela . Wypowiadamy się na temat teatrzyku. Słuchamy opowiadania. Odpowiadamy na pytania dotyczące opowiadania. Mamy ćwiczenia matematyczne. Ustalamy równoliczność zbiorów metodą łączenia elementów w pary. Układamy sylwety krasnoludków z figur geometrycznych.  Uczymy się tańca na festyn przedszkolny „Country”. Ćwiczymy z wykorzystaniem obręczy i woreczków.

 

15.04. – 19.04. – Wielkanoc

„Wielkanoc” – słuchanie wiersza. Rozmawiamy na temat wiersza. Wymieniamy produkty potrzebne do świątecznych potraw. Uczymy się rymowanki. Oglądamy ozdoby świąteczne przygotowane na kiermasz .  „Świąteczne śniadanie” mamy uroczyste grupowe śniadanie świąteczne. Wspólnie szukamy prezentów od zajączka. Malujemy jajka. Bawimy się przy piosence „Wielkanocne cuda” . Ćwiczymy z chustą animacyjną.

22.04. - 26.04. – Ochrona przyrody

Rozwijamy mowę. Wypowiadamy się na temat dbania o środowisko wokół siebie.  „Dzień Ziemi w przedszkolu” – uczestniczymy w zabawach i zajęciach ze wszystkimi grupami przedszkolnymi. Sadzimy drzewka w ogrodzie przedszkolnym. Podczas spacerów obserwujemy czyste i  zabrudzone  środowisko naturalne. Rozumiemy zakaz  zrywania kwiatów. Często przebywamy na powietrzu. Gimnastykujemy się.




MARZEC

04.03. – 08.03.  – Poznajemy zwierzęta

Rozwiązujemy zagadki  o zwierzętach. Nazywamy je: Nazywamy zwierzęta  spotykane na co dzień, w domu, na spacerze . Nazywamy zwierzęta egzotyczne, odwiedzane w zoo. Rozwijamy umiejętność klasyfikowania. Segregujemy sylwety zwierząt według wielkości i koloru. Liczymy je. Uczymy się ciąć nożyczkami – poprawnie trzymamy nożyczki, tniemy pasek kartonu w wyznaczonych miejscach, po linii prostej. Obserwujemy  powstawanie szarej farby, malujemy szarego słonia. Bawimy się przy piosenkach „Skacze zając” oraz „Dżungla”. Gimnastykujemy się.

11.03.- 15.03. – Były sobie dinozaury

Rozmawiamy o dinozaurach. Przynosimy do przedszkola figurki dinozaurów z domu. Słuchamy wierszy i opowiadań o jurajskich gadach. Odpowiadamy na pytania dotyczące treści słuchanego utworu. Rozwijamy  umiejętność  liczenia. Liczenie do czterech. Segregujemy według koloru. Porównujemy  liczebności zbiorów. Lepimy dinozaura z plasteliny, składamy obrazek z części. Bawimy się przy piosence „Zabawa”. Gimnastykujemy się z obręczami.

18.03. – 22.03. – Wiosna tuż-tuż

 Rozmawiamy  o zbliżającej się wiośnie. Rozwijanie mowę. Zakładamy w kąciku przyrody hodowlę cebuli dymki, rzeżuchy, ziemniaka i fasoli. Obserwujemy czego rośliny potrzebują do życia. Wspólnie z innymi grupami symboliczne żegnamy zimę ,a witamy wiosnę topiąc Marzannę. Przeliczamy w zakresie czterech. Uczymy się „kolorować obrazek” kuleczkami z plasteliny. Bawimy się przy piosence „Deszczyk”.  Gimnastykujemy się z krążkami.

25.03 – 29.03 – Nadeszła wiosna

Słuchamy wierszy i opowiadań o wiośnie. Rozpoznajemy i nazywamy oznaki wiosny : kwiaty ( bazie, przebiśniegi, krokusy, żonkile) ptaki przylatujące wiosną ( bocian, jaskółka) zmiany w pogodzie. Układamy według wzrastającej i malejącej liczby elementów. Uczymy się kolorować bociana. Śpiewamy piosenkę „Bociek”. Gimnastykujemy się z woreczkami.


Nasza rymowanka :

 

Dino, dino, dinozaury,

wielkie gady, że aż strach.

Lecz ich nie ma , bo wymarły,

Kości – to jedyny ślad.

 

 

Nasza piosenka :

 

Bociek  ( sł. autor nieznany, muz. M. Koczurbina)

1.      Kle, kle, boćku, kle, kle,

Witaj nam, bocianie!

Łąka ci szykuje, łąka ci szykuje

Żabki na śniadanie.

 

2.      Kle, kle, boćku, kle, kle,

Usiądź na stodole

Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobili

Gniazdo w starym kole.

 

3.      Kle, kle, boćku, kle, kle,

Witamy cię radzi,

Gdy zza morza wracasz, gdy zza morza wracasz,

Wiosnę nam sprowadzasz.




LUTY

04.02.– 09.02. – Tak mija nam czas

Na podstawie historyjek obrazkowych opowiadamy o czynnościach wykonywanych w ciągu dnia. Rozwijamy mowę. „ Bal karnawałowy” – integrujemy się ze starszymi koleżankami i kolegami z przedszkola. Uczestniczymy w zabawach tanecznych i konkursach. Oglądamy i mówimy o swoich kostiumach. Uczymy się wiersza Doroty Gellner „Jestem duży”. Ilustrujemy ruchem wiersz. „Noc i dzień” – dostrzegamy cykliczność dnia i nocy. Dostrzegamy rytm i kontynuujemy go. Malujemy farbami Słońce i Księżyc. Rysujemy siebie jako osobę dorosłą. Rysujemy pastelami. Bawimy się przy piosence „Ta Dorotka”. Gimnastykujemy się.

 

11.02. – 23.02.  – Zabawy na śniegu (Ferie – zajęcia w grupach łączonych)

Opowiadamy, co dzieje się na obrazkach historyjki obrazkowej. Rozmawiamy na temat spędzania czasu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu. Rozwiązujemy zimowe zagadki. Bawimy się na śniegu na placu przedszkolnym i górce przedszkolnej. Rozwijamy swoją orientację przestrzenną. Układamy przedmioty  względem siebie według poleceń nauczyciela. Układamy bałwanka z figur geometrycznych. Malujemy pastą do zębów na ciemnym tle. Rysujemy pastelami. Mówimy o tym, co dzieje się na moim obrazku. Lepimy z plasteliny. Toczymy z niej kule, łączymy, wałkujemy, spłaszczamy, nazywamy kolory. Uczymy się piosenki „Tak się zachmurzyło”. Gimnastykujemy z piłkami.

 

25.02. – 01.03 . – Poznajemy kosmos

Słuchamy opowiadań i wierszy nawiązujących tematyką do kosmosu. Rozwijamy mowę odpowiadając na pytania dotyczące usłyszanego tekstu. „Pierwszy, drugi, trzeci, ufoludek” – ćwiczenia matematyczne. Rozwijamy umiejętność liczenia i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech. Układamy z figur geometrycznych. Bawimy się przy piosence „Usypianka”. Jedziemy do „Hop – Siup” w Skoczowie na zabawy ruchowe.



Nasza piosenka :

 

TAK  SIĘ  ZACHMURZYŁO

1.     Tak się zachmurzyło, słonko się ukryło.

Pada, pada, śnieżek biały, dawno go nie było.

 

2.     Chodźmy na saneczki, chłopcy i dzieweczki,

Pojedziemy wszyscy razem z wysokiej góreczki.

 

3.     Pędzimy, pędzimy, nic się nie boimy.

Aż tu naraz bęc, na śnieżek, wszyscy już leżymy.

 

 

Nasz wierszyk :

 

JESTEM DUŻY  D. Gellner

Jestem duży!

Byłem mały!

Wróżki mnie zaczarowały!

Jakie wróżki?

Dobre wróżki!

I urosły moje nóżki, i urosły moje ręce,

Włosów też mam chyba więcej.

Patrzcie jak urosłem cały,

Chociaż byłem taki mały!




STYCZEŃ

 

31.12 – 11.01. – W świecie baśni

Słuchamy baśni , opowiadań i wierszy. Rozwijamy mowę. Odpowiadamy na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu. Wymieniamy baśnie nam już znane.

Przeliczamy w zakresie trzech. Używamy liczebników porządkowych: Pierwszy, drugi, trzeci. Rysujemy pastelami na podstawie fragmentu tekstu opisującego czarownicę. Układamy zamek z mozaiki geometrycznej. Malujemy królewnę farbami. Bawimy się przy piosence „Krasnoludki”.

 

14.01. – 25.01 . – Moja babcia i mój dziadek

Uczymy się wiersza „Dziadkowie” rozwijając dzięki temu naszą pamięć słuchową. Rozmawiamy o naszych babciach i dziadkach. Uczymy się rymowanki. Rozwijamy swoją orientację przestrzenną podczas zajęć matematycznych. Stosujemy określenia: wysoko, nisko, za, przed na, pod.

Wykonujemy niespodzianki dla babci i dziadka – uczymy się sprawiać bliskim radość. Zapraszamy Babcie i Dziadków do przedszkola z okazji ich święta – uczymy się odważnie występować i pokonywać swoje nieśmiałości. Uczymy się piosenki „Walczyk dla babci i dziadka”.

 

28.01. – 01.02. – Dokarmiamy ptaki

Chodzimy na spacery i obserwujemy ptaki w przydomowych karmnikach. Dokarmiamy ptaki w przedszkolnym ogrodzie. Słuchamy wierszy i opowiadań o ptakach. Odpowiadamy na pytania dotyczące słuchanego tekstu. Doskonalimy umiejętność przeliczania w zakresie trzech. Posługujemy się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech. Układamy i naklejamy karmnik wg wzoru. Rozwijamy sprawność manualną : Kolorujemy, przyklejamy, dorysowujemy brakujące elementy. Uczymy się piosenki „Głodny wróbelek” . Bawimy się w zabawy ruchowe.



 

Nasz wierszyk :

 

B. Szelągowska „Moi dziadkowie”

„Babcia i dziadek
są tacy wspaniali
i zawsze chętnie
bawią się z nami.


Lubimy z Wami
spędzać czas.
Babciu i Dziadku
kochamy was!”

 

Nasza piosenka :

 

Walczyk dla babci i dziadka ( sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak)

1.      Tańczymy dla babci walczyka,

Niech niesie się wkoło muzyka.

 

Ref.: Niech płynie muzyka na cały świat

         Żyj, babciu, żyj nam sto lat!

 

2.      Tańczymy dla dziadka walczyka

Niech niesie się wkoło muzyka.

 

Ref.: Niech płynie muzyka na cały świat

         Żyj, dziadku, żyj nam sto lat!

 




GRUDZIEŃ

 

03.12 – 07.12. – Ulubione zabawy i zabawki

 

„Moje zabawki” – słuchamy opowiadań, wypowiadamy się, rozwijamy mowę. Wykonujemy ćwiczenia słuchowe. Uczestniczymy w uroczystości przedszkolnej „Spotkanie z Mikołajem”. Pokonujemy ewentualne lęki. Nazywamy otrzymane prezenty. Nazywamy uczucia : strach, radość, smutek. Ćwiczymy się w rozpoznawaniu kolorów podstawowych. Doskonalimy umiejętność rysowania i darcia papieru. Uczymy się bawić z piosenką „Pajacyk”. Wykonujemy ćwiczenia oddechowe.

 

10.12 – 14.12.  – Zima biała

Obserwujemy oznaki zimy - drzewa i krzewy w zimowej szacie. Spacerując, zauważamy pozostawione na śniegu ślady ludzi i zwierząt. Badamy właściwości i czystość śniegu. Rozmawiamy o zabawach na śniegu. Uczymy się na pamięć wiersza „Spacer maluchów” rozwijając swoją pamięć słuchową. Rozwijanie umiejętność liczenia do trzech. W pracach plastycznych inspirujemy się kształtem bałwanka i gwiazdki. Bawimy się przy piosence „Sypie śnieg” – kształtujemy swoje  poczucie rytmu.

 

17.12. – 28.12 . – Świąteczny czas

Na podstawie wiersza I. Salach „Choineczka” , wspólnie ubieramy grupowe drzewko. Poznajemy tradycje świąteczne : ubieranie choinki, uroczysta kolacja, otrzymywanie prezentów. Mamy grupową wigilijkę - wspólny uroczysty posiłek w grupie. Dzielimy się opłatkiem. Składamy sobie życzenia. Utrwalamy nazewnictwo kolorów i umiejętność określania wielkości. Stosujemy słowa : mały, duży. Wykonujemy  łańcuch na choinkę, pawie oczko. Układamy choinkę z trójkątów. „Świąteczna choinko” – bawimy się przy piosence.



I.                  Suchorzewska  „Spacer maluchów”

 

Pada śnieżek biały,

puszysty i suchy,

idą na spacerek

z przedszkola maluchy.(…)

 

Pada śnieżek biały,

Już jest po kolana.

Lepią dzieci razem

Śmiesznego bałwana.

 

Ulepiły pięknie:

- Do widzenia panu!

Jutro znów przyjdziemy,

Zaraz po śniadaniu!



Nasza piosenka :

 

Pajacyk ( sł. i muz. K. Bożek – Gowik).

 

Ref.: Pajacyk, pajacyk, hop, hop, hip, hip.

         Pajacyk, pajacyk, hop, hop, hop.

 

I.                   Biegną pajacyki, klaszczą w ręce,

Teraz uciekają w tej piosence.

Kilka kroczków naprzód, pac, pac w dłonie,

Kilka kroczków w tył i teraz koniec.

 

II.                 Teraz pajacyki staną sobie

I każdy pajacyk obrót zrobi.

I do przodu biegnie i z powrotem,

Każdy pajac klaskać ma ochotę.

 

              Ref. :  Pajacyk …




LISTOPAD – czego się uczymy…




29.10.- 09.11. – Dbamy o zdrowie

Rozmawiamy o zdrowym odżywianiu. Wspólnie wykonujemy sok marchewkowo-jabłkowy. Uczymy się prawidłowo myć ręce , rozumiemy sens wykonywania tej czynności .Uczymy się, że ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu sprzyja zdrowiu. Gimnastykujemy się. Porównujemy długość przedmiotów. Układamy rytmy. Wykonujemy prace plastyczne związane z tematem: pieczątkujemy , ozdabiamy paskami. Bawimy się przy piosence „Myj ręce”.

 

12.11. – 16.11. – A deszcz pada i pada …

Spacerujemy z parasolami i w kaloszach wokół przedszkola. Obserwujemy padający deszcz. Chodzimy po kałużach. Uczymy się wiersza „Jesienna szaruga”. Uczymy się właściwie ubierać w zależności od warunków atmosferycznych. Porównujemy liczebność zbiorów (kropel deszczu). Stosujemy słówa mało-dużo. W pracach plastycznych inspiruje nas deszcz, krople deszczu i parasole. Uczymy się piosenki „Deszczyk”. Bawimy się ruchem w zabawach ruchowych.

 

19.11. –23.11. – Domy i domki

Oglądamy  teatrzyk sylwet przedstawiony przez nauczycielkę . Dopasowujemy zwierzęta do ich domków. Przyporządkowujemy sprzęty domowe do konkretnych pomieszczeń. Nazywamy pomieszczenia ( kuchnia, łazienka, pokój, sypialnia).  Posługujemy się liczebnikami porządkowymi w zakresie trzech. Rysujemy kredkami domek, uczymy się rymowanki. Uczymy się tańca „Grozik”.


26.11 – 30.11. – Urządzenia elektryczne

Idziemy na wycieczkę do przedszkolnej kuchni. Oglądamy tam różne urządzenia elektryczne. Rozwiązujemy zagadki o urządzeniach. Nazywamy te urządzenia. Rozumiemy jak pracuje odkurzacz. Układamy obrazki z figur geometrycznych. Nazywamy je. Bawimy się przy piosence „Pucu-pucu”. Rysujemy po śladzie.


Wierszyk :

Domek

( wierszyk do rysowania)

Dom mojej rodziny to wygląda tak:

Ma on cztery ściany, na górze jest dach.

 Drzwi są prostokątne, okna to kwadraty.

To jest domek mamy, to jest domek taty.

 

Piosenka :

 

Deszczyk 

(sł. L. Wiszniewski, muz. M. Kaczurbina).

1.      Pada, pada, deszczyk pada,

deszczu już za wiele,

deszczu już za wiele.

Pójdę do przedszkola,

bo mi tam weselej.

 

2.      Pożycz, pożycz, mi babuniu,

swego parasola,

swego parasola.

Chociaż deszczyk pada,

Pójdę do przedszkola.





PAŹDZIERNIK – czego się uczymy…



01.10. – 05.10. – Jesień w sadzie


Słuchamy wierszy i opowiadań. Rozwijamy swoją mowę. Odpowiadamy na pytania dotyczące utworu. Zachęcamy się nawzajem do spożywania warzyw i owoców. Uczymy się na pamięć rymowanki „ Wpadła gruszka do fartuszka” . Liczymy owoce, porównujemy ich liczebność w zbiorach. Stosujemy określenie: „tyle samo.” Lepimy owoce z masy solnej i malujemy je. Bawimy się z piosenkami : „Zabawa w sadzie” oraz„ Ola i liście”. Poznajemy zabawy ruchowe.

08.10.- 12.10. – Kolorowe warzywa


Słuchamy wierszy o warzywach. Nazywamy wybrane warzywa. Rozwiązujemy zagadki o warzywach. Tworzymy kapuściane wzorki na kartce, poznajemy sposób formowania plasteliny. Tańczymy z piosenkami „Witaminowa piosenka” oraz „Ola i liście” . Chodzimy na spacery, oglądamy przydomowe ogródki.

15.10. – 19.10. – Domowi ulubieńcy


Rozmawiamy o naszych pupilach. Opowiadamy o swoich domowych ulubieńcach. Poznajemy innych ulubieńców. Obserwujemy rybkę w kąciku przyrody – dokarmiamy ją. Wypowiadamy się na temat opieki nad kotkami, pieskami. Uczymy się, że trzeba o nie dbać. Segregujemy sylwety zwierząt pod względem koloru. Wykonujemy prace plastyczne związane z tematem. Uczymy się piosenki „Kotek Puszek”. Naśladujemy czworonogi – uczymy się prawidłowego czworakowania i „kociego grzbietu”.

22.10. – 26.10. -  Nasze rodziny


Nazywamy członków naszej rodziny, mówimy o ich roli w naszym życiu. Oglądamy teatrzyk sylwet opowiadający o wartości przyjaźni i rodziny. Odpowiadamy na pytania dotyczące utworu. „Ślubowanie trzylatków” – zapraszamy rodziców do przedszkola na pasowanie na przedszkolaka. Ćwiczymy liczenie w zakresie trzech. Rysujemy nasza rodzinę.


Nasz wierszyk:

 

Wpadła gruszka do fartuszka,

A za gruszką dwa jabłuszka.

Lecz śliweczka wpaść nie chciała

bo śliweczka niedojrzała.



Nasza piosenka:

 

Kotek Puszek   (sł. A Tarczyńska, muz. K. Kwiatkowska)

 

I.            Kotek Puszek z carną łatką

Dziś w przedszkolu był z Agatką

a z kieszeni u fartuszka

wyglądały małe uszka.

 

II.         Nagle ruszył się fartuszek

na podłogę skoczył Puszek.

Teraz będziesz kotku z nami,

My już ciebie nie oddamy.




WRZESIEŃ – czego się uczymy…